sunnuntai 9. helmikuuta 2014

"Jumalan käsite oli pitkään paikka, missä pidettiin elossa ideaa, että oli olemassa muita normeja kuin ne, joita luonto ja yhteiskunta toiminnassaan ilmaisevat."
 .
"Horkheimerin mukaan messiaan imitaatio tai mimesis on kuitenkin kristillisyyden ydin, jonka kautta kristityn elämä erottuu sellaisesta elämästä, joka samaistuu luonnon aristokraattiseen sopeutumisen lakiin." 
 .
"Kuten Horkheimer sanoo: “kriittinen teoria lepää sen ajatuksen varassa, että absoluuttia eli Jumalaa ei voida tehdä objektiksi"."
.
"Kriittinen teoria pitää kiinni ajatuksesta, että tämä maailma ei ole identtinen absoluutin kanssa."

Olli-Pekka Moisio:  Uskonto kritiikkinä ja kriittinen teoria täysin toisen kaipuuna teoksessa Sisäisyys ja suunnistautuminen, juhlakirja Jussi Kotkavirralle (toim. Arto Laitinen & co.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti